Sedät ja tädit voivat korvata vanhempien puuttuvia resursseja lasten kouluttautumisessa. Tutkimustulos esitellään uudessa kansainvälisessä, Turun yliopiston tutkijoiden toimittamassa teoksessa, jossa pureudutaan ylisukupolviseen periytyvyyteen perheiden sisäisten ja lähisukulaisten voimavarojen kautta.
Professori Jani Erolan ja erikoistutkija Elina Kilpi-Jakosen toimittamassa teoksessa pureudutaan muun muassa siihen, mitkä tekijät eri maissa edesauttavat lasten kouluttautumista.
– Sedillä ja tädeillä on tärkeä rooli sisarustensa lasten kouluttautumiselle. Suomessa laajennetun perheen riittävä kouluttautuminen edesauttaa lasten kouluttautumista, vaikka lasten vanhemmat eivät olisi kouluttautuneet. Yhdysvalloissa ja Norjassa tutkittiin setien ja tätien varallisuutta ja havaittiin samankaltainen yhteys, Kilpi-Jakonen kertoo.
Tutkijat havaitsivat, että perheiden sisällä yksittäisen resurssin puutetta on vaikea korvata toisella. Perheissä taloudelliset ja kulttuuriset resurssit kulkevat usein käsi kädessä, mikä pikemminkin vahvistaa kuin pienentää perheiden ja lasten välisiä eroja. Sen sijaan laajennetun perheen korkeat resurssit voivat korvata vanhempien puuttuvia resursseja.